O szkole

Nauka angielskiego w Toruniu – Jak odnaleźć drogę w tym labiryncie językowych instytucji i całej palety materiałów do samodzielnej nauki?

Nauka angielskiego w Toruniu

Nauka zawsze jest inwestycją, którą trzeba dobrze przemyśleć. I to nie tylko inwestycja finansowa – poświęcamy też swój czas i energię, a naszej wybranej szkole lub metodzie nauczania dajemy pewne wotum zaufania. Źle podjęta decyzja w tej strefie może oznaczać w najlepszym wypadku stratę kilku godzin i naszego dziennego przychodu, jeśli mieliśmy mniej szczęścia, rezultatem będzie nasze zniechęcenie i poprzestanie na obecnym poziomie języka albo nawet brak awansu w pracy lub brak pracy w ogóle ze względu na niewielkie umiejętności językowe. I jak tu być mądrym? W tym artykule staramy się pomóc w znalezieniu odpowiedniej drogi do efektywnej (i być może efektownej) nauki języka.

 

Od czego zacząć?

Żeby wiedzieć dokąd chcemy dojechać, zwykle musimy wiedzieć, gdzie jesteśmy. I tak też jest w wypadku języka. Należy zastanowić sie nad tym jaki jest nasz poziom. Trzeba pamiętać o tym, że symbole A1, A2, B2, … to tylko umowna skala i każda instytucja inaczej ją interpretuje.

Gdy już wiemy gdzie jesteśmy, czy na pewno wiemy dokąd zmierzamy? W zależności od tego, jakie są nasze motywacje możemy wybrać różne kursy bądź metody dydaktyczne. Poniżej opisujemy rodzaje kursów i metod nauczania, które mogą być właśnie tym, czego Wam potrzeba.

 

Rodzaje kursów/metod i na co zwrócić uwagę?

Nauka angielskiego dla dzieci

Dzieci to bardzo delikatny materiał, którego ukształtowaniem powinni zajmować się tylko specjaliści. Patrzymy więc w tym wypadku na:

-doświadczenie nauczycieli

-metody nauczania – dużo piosenek, wierszyków, zabaw, itp. (żeby nam dzieci nie posnęły!)

-ilość godzin – lekcje dla dzieci powinny być krótkie (małe dzieci nie wysiedzą przecież 2h w żadnej klasie, nawet takie wypełnionej plastikowymi piłeczkami!)

Matura
– intensywność kursu (jeśli nasza pociecha obudziła się miesiąc przed maturą, jedna lekcja w tygodniu może nie wystarczyć)

– materiały (zadania powinny być podobne do tych na maturze, co pomoże oswoić się z takim typem zadań)

-program nauczania a umiejętności dziecka – jeśli maturzysta ma problemy z mówieniem, nauczyciel uwielbiający zadania pisemne się nie sprawdzi, ważne jest tu znalezienie słabych punktów i praca nad nimi

-zdawalność – zapytajmy o jakieś statystyki, ale nie bądźmy skłonni uwierzyć, że wynoszą 100%

Nauka dla dorosłych

-materiały – dorośli o wiele lepiej koncentrują się niż dzieci, ale mają mniej czasu po zajęciach na powtórzenie lub wykonanie zadań; mogą też mieć słabszą pamięć ze względu na ogrom obowiązków spoczywających na ich barkach; materiały powinny więc wykorzystać maksimum ich możliwości w klasie

-doświadczenie – nauczyciel, który uczył tylko dzieci może się tu nie sprawdzić

 

Business English:

– doświadczenie nauczycieli (najlepiej jeśli  pracują w zawodzie, w którym wykorzystują i ciągle doskonalą swój język)

– materiały (dobrze jest pracować z autentycznymi tekstami)

 

Egzaminy międzynarodowe:

– wieloletnie doświadczenie nauczycieli w prowadzeniu podobnych kursów

– zdawalność

– materiały – czy są one zgodne z najnowszymi standardami

 

Szkoły językowe – jaką wybrać?

Może się wydawać, że to te najbardziej znane szkoły z wieloletnim doświadczeniem będą najlepszym wyborem. Możliwe, choć trzeba zwrócić uwagę na to, czy uczeń nie jest tam traktowany jak jeden z wielu numerków na koncie bankowym… może właśnie mniejsza szkoła podchodząca do każdego indywidualnie będzie lepszym pomysłem? Nie mniej jednak doświadczenie jest ważne, najlepiej jest zrobić mały ,,research” popytajcie znajomych, może coś polecają, poczytajcie opinie na Internecie, spójrzcie na strony internetowe szkół.

 

Nauka w domu – czy to dobry pomysł?

Jak najbardziej! (ale nie każdy się do tego nadaje) Aby uczyć się w domu, trzeba umieć się motywować, wyrobić sobie nawyk (np. będę uczył/ uczyła się 15 minut dziennie) i się go trzymać. Należy jednak pamiętać, aby korzystać jedynie z rekomendowanych, wysokiej jakości materiałów: książki znanych i cenionych wydawnictw (Express Publishing, Longman, Macmillan, Person) lub dobre strony internetowe (British Council) i kursy online. Niezależnie czy to my się uczymy czy nasz potomek, monitorujmy postępy! I pamiętajmy, że efekty nie będą od razu widoczne; nie możemy się zniechęcać; jednakże, jeśli widzimy że dana metoda nauki nie przynosi efektów po dłuższym czasie, spróbujmy innej. Może jestem słuchowcem i dlatego ciągłe zadania pisemne mi nie pomagały?

 

Tak więc życzymy, aby Wasza ścieżka edukacyjna była jak najprostsza i wyłożona asfaltem, który przetrwa więcej niż jedną zimę, i aby doprowadziła Was na sam szczyt!